Selecteer een pagina

Mind the gap

door | dec 4, 2020 | Alle, Sessies, 13 nov, Wave 2, Thema's, Diversiteit en inclusie | 0 Reacties

Bookmark(0)

No account yet? Register

Het gebeurt nog te vaak dat mensen een traditioneel en vooral door vooroordelen geconditioneerd beeld van de wereld hebben.

“Hoe kom je aan die auto”

Illustratief is de uitzending ‘Waarom werken vrouwen niet’. Hierin zie je wat de CEO van een containerbedrijf, Kristel Groenenboom, meemaakt in deze ‘mannen business’.

Ze rijdt in een Porsche en krijgt vervolgens de reactie ‘hoe kom jij aan die auto’? ‘Gekocht …. ohhh, ik dacht gekregen van je man.’ En om nog even verder te gaan, ‘Wil je vragen of de baas zo komt?’, ‘Aan wie kan ik de technische vragen stellen?’ en ‘Mag ik meneer Kristel even spreken?’

“Vrouwen gaan steeds meer voor het eigen pad”

Het percentage vrouwen dat full time werkt in dienstverband is afgenomen. Steeds meer vrouwen gaan op zelfstandige basis werken. Men voelt zich bij veel organisaties niet gehoord en niet thuis. De beloning, waar ook veelal een gat zit, bevestigt dat nog eens.

Logische verklaring is waarschijnlijk het ritme dat de ‘witte mannen’ in veel organisaties binnenbrengen. Mannen hebben de ruimte om van 9:00 uur tot 18:00 uur aanwezig te zijn op het werk. Dat werkt vaak niet voor vrouwen, veelal zijn zij thuis actiever in het managen van het gezin. Zij zijn op zoek naar meer flexibiliteit en kiezen dan toch maar voor een zelfstandige positie.

Corona kan hierin een goede “game changer” zijn. Het draait nu niet meer om het aanwezig zijn op kantoor, maar om het leveren van toegevoegde waarde.

“Harde en zachte waarde”

Naast de ‘zachte’ waarde die Diversiteit en Inclusie hebben voor de organisatie, heeft, omdat medewerkers meer trots en kwaliteit van leven ervaren in dergelijke omgevingen, blijkt uit diverse benchmarks ook de grote economische/financiële waarde voor de organisatie: inclusieve organisaties tonen simpelweg betere resultaten.

Het is waardevol om meer aandacht te hebben voor de ‘Human Dynamics’. Deze gaan over de over de drie principes die in elk mens aanwezig zijn, het mentale, verstandelijke, denkende principe, het emotionele, gevoelige en relationele principe en het fysieke praktische, handelende principe.

Denken, voelen, doen: het loont om hier structureel aandacht aan te geven. Er zijn benchmark studies over best in class presterende organisaties op dit gebied. Deze studies laten zien hoe organisaties hier invulling aan geven, op diverse aspecten, van selectie tot en met beloning en alles wat daartussen ligt. Het gaat hierbij zeker niet alleen om het inrichten van de organisatie, maar het gaat juist ook om bezig zijn met de dagelijkse verrichtingen.

“Best in class” organisaties scoren dan significant beter op de economische performance indicatoren zoals EBIT/ ROI etc. Dus ook als het je om de centen gaat, moet je het juist doen!

 

 

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Graag horen we uw gedachten, geef hier uw reactie.x
()
x