Selecteer een pagina

Duurzaamheid, meer dan mooie woorden

door | dec 4, 2020 | Alle, Sessies, Wave 2, Thema's, Duurzame businessmodellen, 6 nov | 0 Reacties

Bookmark(0)

No account yet? Register

Organisaties hebben duurzaamheid vaak als streven. Iets om naartoe te werken en in je doelstellingen op te zetten. In de praktijk is het echter nog een enorme uitdaging.

”De strijd tussen de winstgevendheid op korte termijn en het verantwoord ondernemen op lange termijn”

Organisaties lopen vaak aan tegen een spanningsveld van aandeelhouders, investeerders en klanten. De strijd tussen de winstgevendheid van een organisatie en de vraag naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. In sommige gevallen hebben bedrijven geen keus en moeten ze mee met de vraag van de consument. In die zin, dwingen de consumenten de duurzame initiatieven bij de organisatie af. Anders verdwijnen ze naar de concurrent. Zo heb je in de bankensector het concept duurzaam beleggen. Dit was bijzonder en inmiddels is het duurzaam beleggen mainstream geworden.

“Maak van duurzaamheid een businessmodel”

Het is de kunst om duurzaamheid daadwerkelijk te ‘embedden’ in de bedrijfscultuur. Het moet komen vanuit normen en waarden én tegelijkertijd onderdeel uitmaken van het verdienmodel. Het mag en moet bijdragen aan rendement, anders is het geen duurzame oplossing in de competitieve omgeving.

Waar organisaties de stap zetten naar circulariteit loopt men vaak vast op de schaalbaarheid en de betaalbaarheid.

“Investering in duurzaamheid draait om het vinden van de juiste balans”

Het gaat erom de juiste balans te vinden tussen duurzaamheid en rendement. Hierbij spelen vragen als: Wat is het effect op de markt, welke subsidies zijn er beschikbaar vanuit de overheid en welk budget vergt het om aan de duurzaamheidscriteria te voldoen. Los van de directe kosten/baten analyse moeten duurzaamheidsinitiatieven passen bij de organisatie. Dan kun je niet alleen zien als kostenpost maar ook als investering.

Kijk goed naar de eigen organisatie om te zien waar voor jou de kansen op het gebied van duurzaamheid liggen. Duurzaamheid kan veel kansen bieden, waar zowel direct als indirect winst uit voort kan vloeien. Investeer in kansen door budget en tijd vrij te maken. Of het de juiste investering is voor jouw organisatie is een afweging die je met elkaar moet maken. Overweeg daarbij wel of de investeringen die je maakt wel de meest slimme zijn. Zo kan je wellicht beter eerst energiebesparende oplossingen realiseren en dan kijken hoeveel capaciteit aan zonnepanelen je nog nodig hebt.

 

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Graag horen we uw gedachten, geef hier uw reactie.x
()
x