Op het gebied van feedback geven zijn we in NL niet altijd even constructief. We zouden meer naar een feed forward cultuur moeten. Feed forward is erop gericht om adviezen en tips met elkaar te delen met als doel dat ieder hier zijn voordeel mee kan doen. Je praat dan meer over de wat je in de toekomst op kan letten om het beter te doen, dan dat je stilstaat bij het verleden. Mensen staan hier meer voor open, het is vaak makkelijker te geven en het is positiever. Zeker in de nieuwe samenleving waarin we minder Face-To-Face contact hebben is het noodzakelijk oplossingen te zoeken om dit waardevolle contact wel te hebben.
“In crisis heb je ander soort leiderschap nodig en die is context afhankelijk”
Als iemand vraagt wat je leiderschapsstijl is, realiseer je je steeds meer dat je dan eerst moet weten over welke context het gaat. We zijn vandaag de dag namelijk continu aan het schakelen in een zeer complexe omgeving. Je moet financieel gezien de crisis bestrijden en tegelijkertijd moet je een luisterend oor bieden voor collega’s.
Naast snel schakelen moet je nieuw leiderschap ontwikkelen, zoals het sturen in een continu en snel veranderende context die ook nog eens vele malen onzekerder en volatieler is dan voorheen. Het is daarbij niet óf óf, het is én én. We moeten daadkrachtig doen en tegelijkertijd exploratief zijn om samen te kijken ‘hoe we dit nou weer met elkaar gaan oplossen’. Als leider moet je mogelijkheden zien en handelen, durf daarbij ook buiten de lijntjes te kleuren.
“Open zijn over wat we wel en niet weten”
Er is niet één werkelijkheid op dit moment en als die er zou zijn kent niemand hem. Ook als leider weet je het niet. Hoewel dat eigenlijk altijd al zo was, raken we er nu mee geconfronteerd. Ergens is dat mooi, dat dwingt om samen te gaan werken en elkaar dingen toe te vertrouwen.
“Gezond boerenverstand en continu schakelen”
Soms lijkt het gezond boerenverstand te missen en lijken we over-geconditioneerd te zijn door wat gebruikelijk lijkt in onze organisaties. Het kan helpen om dit soms los te laten en back tot the basics te gaan. Gewoon vanuit boerenverstand redeneren wat nu wijsheid is en praktisch en pragmatisch kijken wie wat wanneer op welke manier het beste kan doen.
Het is continu schakelen tussen eisen en verwachting van klanten en behoeften van medewerkers. Je hebt het vertrouwen van de mensen om je heen nodig om te mogen leiden en om iets te mogen vinden. Zoals we weten komt dat vertrouwen te voet en gaat te paard. Je bent dan ook continu bezig om te bewijzen dat dingen die je doet goed zijn, waarom het nodig is en dat we dan ook nog steeds op het goede pad zijn. En dat alles in een situatie waarbij er niet 1 dimensie goed of fout is en waarbij zaken er morgen weer heel anders uit kunnen zien.
“Bewustwording”
Leiders moeten continu bezig zijn met kijken, luisteren en bewustwording. Eerder werd al veel gevraagd van leiders maar nu gaat alles in een versnelling. Op een traditionele manier ‘in control’ zijn kan niet meer. De context verandert immers continu en fysieke controle is praktisch gezien niet meer mogelijk.
“De horizon wordt steeds korter”
Voorheen konden we nadenken over de strategie voor de komende 3 jaar en die afpellen naar de planning voor de middellange en korte termijn operatie voor agile development. Echter in deze situatie waarin alles met de dag verandert moeten we telkens weer iteraties maken en lopen de termijnen door elkaar heen. Telkens moeten we kijken hoe de context verandert en wat betekent dat voor de korte, middel lange en lange termijn betekent. Daarbinnen moet je dan ook weer bepalen wat je wel en niet aan gaat passen gegeven de volatiliteit en je moet dat ook nog eens in samenspraak doen, op afstand.
We moeten dan ook een nieuw ritme in de organisatie creëren waarbij we met zijn allen in een continue loop in verbinding staan en waarbij we continu schakelen tussen strategie en operatie. Hoewel dit nog even zoeken is, zou het wel mooi zijn als we de organisatie op die manier samen kunnen voeren.