Selecteer een pagina

Duurzame business modellen gericht op duurzaamheid

door | nov 5, 2020 | Alle, Sessies, Wave 2, Thema's, Duurzame businessmodellen, 9 okt | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

Onder duurzame businessmodellen verstaat men verschillende dingen. Enerzijds ziet men duurzaamheid van het businessmodel als ‘alle factoren die zekerheid en continuïteit van de organisatie borgen’ en anderzijds ziet men duurzaamheid van het businessmodel als ‘de mate waarin de organisatie verantwoordelijkheid neemt ten aanzien van haar ecologische footprint’; People, Planet en Profit.

Eén ding is duidelijk, beiden zijn relevanter dan ooit, de één kan niet zonder de ander, de ander niet zonder de één en men wil beide aspecten bespreken.

Continuïteit; “hoe fit is de organisatie”

Vanuit het perspectief zekerheid en continuïteit is er een breed scala aan onderwerpen dat vandaag de dag bijdraagt aan duurzaamheid van het businessmodel. Denk aan het centraal stellen van klanten en het nauwgezet focus hebben op veranderingen bij in- en externe stakeholders. Het actief invulling geven aan maatschappelijke verantwoordelijkheid en tegelijkertijd dicht bij de kern van de organisatie blijven, werken vanuit de normen en waarden van de organisatie, met daarbinnen oog voor diversiteit en inclusie. Meer technisch gezien is voor zekerheid en continuïteit het slim gebruik van data en digitalisering cruciaal. En dat alles met een gezonde financiële structuur en agility van het geheel om continu mee te kunnen bewegen met de veranderende context.

Bedrijven moeten in de wereld van vandaag continu scherp zijn en klaar staan om te verbeteren. Dit betekent dat alle elementen van een bedrijf zich moeten kunnen aanpassen als er een element verandert.

Het gaat er bij een duurzaam businessmodel om, op termijn zekerheid te hebben, ook al is de toekomst van de context onzeker. Flexibel zijn en snel kunnen schakelen, zowel op klantfocus, waarde propositie als de manier waarop de organisatie die voortbrengt.

People, Planet & Profit; “hoe beperkt is de footprint”

Vanuit het TripleP, People, Planet, Profit perspectief gaat het om de werkelijke betrokkenheid en overtuiging om ondermeer de footprint structureel te beperken. Om tastbare en ontastbare hulpbronnen op een duurzame manier te (her)gebruiken – voor iedereen: voor huidige generaties en voor toekomstige generaties. Leven van de rente van de Aarde! Om zo ook tot een rechtvaardiger verdeling van de welvaart in de wereld te komen, en mensenrechten in brede zin te respecteren.

Leiders van organisaties nemen steeds meer hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Klanten helpen een handje. Zij eisen steeds meer dat bedrijven zich richten op duurzaamheid in de zin van TripleP, People, Planet and Profit.

Patagonia is een goed voorbeeld. Het merk staat volledig voor duurzaamheid. Zij verkopen jassen die een leven lang mee kunnen en bieden daar gratis reparatie bij aan. Bose laat met haar koptelefoons zien hoe zij bijdragen aan duurzaamheid door koptelefoons die niet meer gebruikt worden volledig te hergebruiken bij het maken van een nieuw model. Zo verzekeren zij zich ervan dat een vergankelijk product, vervangbaar is zonder bronnen verder uit te putten.

Reactie verzenden