Selecteer een pagina

Corona brengt beweging en versnelling

door | nov 5, 2020 | Alle, Sessies, Wave 2, Thema's, Duurzame businessmodellen, 9 okt | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

Een aantal organisaties merkt dat de propositie mede door Corona minder relevant is geworden of dat bijvoorbeeld de aanvoerroutes onderbroken zijn. Daarmee is dit bij uitstek hét moment om het businessmodel te evalueren op de duurzaamheid voor de langere termijn.

Daarmee heb je meteen de gelegenheid om, nu men toch al verandert, dit meteen op een ecologisch en maatschappelijk verantwoorde manier te doen. Zo maakt men nu vaak extra snel de beweging naar lokaal ‘sourcen’. Dit was een trend vanuit ecologisch perspectief en dit is nu versterkt doordat de crisis toont dat de internationale handel kwetsbaar is.

Consumenten zijn zich eveneens meer bewust van hun invloed met consumptie. ‘Waarom iedere dag ananas eten terwijl die van zo ver weg moet komen?’ Dit geldt naast voedsel natuurlijk voor iedere andere industrie.

In hoeverre met COVID-19 het ecologische duurzaamheidsthema nu echt transparant genoeg is geworden en de volle aandacht gaat krijgen, blijft vooralsnog een vraag.

Is dat gevoel van urgentie voor People, Planet & Profit echt aan het ontstaan of glipt het door onze vingers?

Op het moment dat je een groot segment bedient heb je een onderhandelingspositie. Dan kun je gaan praten. Als je kunt aantonen dat er echt vraag is naar duurzaamheid kan je dingen in beweging zetten. Je kan al zaken aan de achterkant inrichten op een manier die echt duurzaam is. Denk aan het slim inzetten van bronnen en hoe je de footprint met slimme toepassing van data en technologie kan verkleinen. Het gaat om het realiseren van een circulaire economie.

Kijk bijvoorbeeld naar retourzendingen in e-commerce: grote spelers stappen af van ‘gratis terugsturen’, omdat dit een groot logistiek probleem met negatieve impact op het milieu heeft. Je moet natuurlijk wel de positie hebben om hiermee te kunnen stoppen. Voor grote organisaties is dat wat makkelijker, die hebben meer slagkracht en kunnen het lef hebben. Voor kleine organisaties is dit vaak een stuk moeilijker.

Het gaat erom mensen bewust te maken van wat koopgedrag doet. De klant is namelijk steeds vaker bereid om zich aan te passen en iets meer te te betalen voor duurzaamheid, maar dan moet je wel weten en zien wat de impact is.

 

Reactie verzenden