Selecteer een pagina

Terugpakken op het ‘waarom’ en het ‘hoe’

door | okt 16, 2020 | Alle, Sessies, 4 sept, Thema's, Wave 1, Strategie | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

Steeds vaker lopen we er tegenaan dat dingen toch niet meer kunnen zoals ze voorheen gingen.

“We moeten de sprong maken”

Je kan blijven puzzelen in het bestaande paradigma, maar terug naar het oude kan vaak niet meer. Veel oude verdienmodellen werken eenvoudigweg niet meer.

Dat dwingt organisaties ertoe om terug te pakken op het ‘hoe’ en het ‘waarom’. Denk na over wat in de kern de toegevoegde waarde van je organisatie is voor wie. Wat is nu van waarde in de nieuwe context. Nadenken over dit niveau geeft vaak nieuwe ruimte.

 

“Duivelse dilemma’s – maar het moet”

We kunnen nu de ruimte gebruiken om na te denken en in te spelen op nieuwe kansen. De kunst is om niet schromen om het oude los te laten, ook al is dat moeilijk en moet je zelfs soms mensen laten gaan. Ook wanneer de organisatie de middelen heeft om het vol te houden, dan is het nog steeds de vraag of dit duurzaam en verstandig is. Nu focus zetten op de toekomst en op het bouwen van een nieuw en duurzaam model is uiteindelijk het beste voor iedereen.

“Step by step”

De gap tussen het toekomstbeeld en de huidige situatie is soms groot. Het kan niet in 1 keer. De grootste kleine stap in het perspectief van het toekomstbeeld betekent ook een stap vooruit. Laat dat de start zijn voor een sneeuwbaleffect. Starten met de vernieuwing, en als de energie daarop loskomt stappen mensen aan boord en komt de versnelling er vanzelf in. Mensen zijn er klaar voor.

Reactie verzenden