Selecteer een pagina

De rol van Nederland binnen Europa

door | jul 14, 2020 | Alle, Sessies, Thema's, Wave 1, Strategie, 2 juli | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

Welke rol is er voor Nederland weggelegd als je kijkt naar alles wat er momenteel op politiek of economisch niveau in de wereld gebeurt? Heeft Nederland een voorbeeldrol te vervullen? Op het moment zien we onze financiële sector niet als exportproduct en ligt de focus meer op de logistieke en transportsectoren, maar zowel op het gebied van digitalisering als qua organisatiestructuur kan Nederland een voortrekkersrol nemen. Het probleem is vele Nederlandse bedrijven inmiddels zijn verkocht aan bijvoorbeeld Amerikanen. We mogen niet vergeten hoe belangrijk innovatie voor ons land is. We zouden deze kennis en ideeën in Nederland moeten houden en ervoor moeten zorgen dat er minder bedrijven naar ‘de uitgang’ verdwijnen. Binnen Europees verband gezamenlijk optrekken om te zorgen dat Europa zijn goede basis behoudt. Op dit moment is er echter nog geen ‘Eén Europa’ en is het relatief oninteressant voor grote platforms of bedrijven om zich hier te vestigen omdat Europa met haar verschillende deelmarkten een te grote investering vraagt.

“Vertrouwen is onmisbaar voor een goede samenwerking”

Om samen op te kunnen trekken is vertrouwen essentieel voor bedrijven zowel binnen Nederland als binnen Europa. Wanneer er geen vertrouwen meer is zien we bijvoorbeeld een Brexit ontstaan. Hoe gaan we het vertrouwen van elkaar en de burger terugkrijgen, elkaar beter begrijpen om zo samen sterker te zijn als Europa tegenover Amerika of China.

“Leg verbinding om zo elkaar te versterken met de kwaliteiten ieder heeft”

Om als Europa sterker te worden is het van belang om te focussen waar je goed in bent, verbinding leggen met andere bedrijven en elkaar hierbij aanvullen om zo de kwaliteiten van beide tot optimale uiting te laten komen. Stel je sterk decentraal op en gebruik digitalisering om (meer) data te ontsluiten en te verkrijgen. De rol voor de samenwerking op Europees niveau is niet aan 1 partij, dit moet een combinatie zijn van zowel politiek, grote bedrijven als MKB.

“Gebruik de kracht van het netwerk”

We moeten de kracht van het netwerk, zowel binnen Nederland als binnen Europa, gebruiken om met creativiteit en innovatie een echt sterke samenwerking te laten ontstaan. We moeten ons onderscheiden met aan de ene kant creatieve en innovatieve samenwerkingsvormen en aan de andere kant onze maatschappelijk en ethische betrokkenheid.

Waar we het over platformen hebben gaat het vaak over de Ubers en de AirBnB’s van deze wereld. Eigenlijk traditioneel hiërarchische organisaties gebruikmakend van een platform infrastructuur. Dat is iets heel anders dan op een sociale manier de creativiteit en de kracht van het collectief gebruiken in ‘The power of the network’. Daar ligt nog een kans die past bij onze Europese cultuur en ons Europees ondernemerschap. Daarmee kunnen we maatschappij en economie versterken waarbij we zorgdragen voor ethiek & menselijkheid, sociaal leven & vitaliteit. Dat is iets anders dan wat je op Alibaba kunt bestellen!

“Stel voorwaarden aan het uitgeven van geld”

Er wordt nu veel uitgegeven aan steun. We kunnen ons versterken door deze steun niet slechts als wachtgeld te gebruiken maar door dit te besteden aan structurele ontwikkeling op digitalisering, technologische ontwikkeling, diversiteit en duurzaamheid. Dan gaan we sterker uit de strijd komen.

Ook in het sterk onder druk staande Italië hoor je ‘Stel voorwaarden aan het uitgeven van het geld’.

 

Reactie verzenden