Selecteer een pagina

Winnaars en verliezers

door | jul 1, 2020 | Alle, Sessies, Thema's, Wave 1, Strategie, 24 juni | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

In tijden van crisis vindt veelal opnieuw sneller onderscheid plaats tussen de winnaars en de verliezers. Om niet alleen uit een crisis te komen, maar ook goed uit de crisis te komen is het van belang om je als bedrijf continu aan te passen aan de snelle veranderingen die plaatsvinden.

Voor veel MKB’ers zal dit te laat komen. Zo verwacht men in Amsterdam dat 80% van het MKB het niet gaat overleven. Je ziet nu ook bij financiële instellingen dat zij de capaciteit verplaatsen naar de afdelingen bijzonder beheer.

Je moet creatief, adequaat en effectief kunnen reageren om je ondanks de omstandigheden in positieve zin te onderscheiden. Pas je aan de ene kant continu aan de situatie aan en richt je aan de andere kant op de toekomst. Daarbij is het juist nu belangrijk om stil te staan bij je positie in je keten en hoe je daar waarde toevoegt als organisatie. Houdt rekening met de duurzaamheid en diversiteit van je organisatie, zo zorg je dat je als organisatie niet alleen je hoofd boven water houdt, maar zorg je er ook voor dat banken interesse hebben om de organisatie te helpen en financieel te ondersteunen. Dan zien ze namelijk een winnaar in jou en maak je nog een kans.

“De winnaars zitten voornamelijk in de digitale sector en de energietransitie”

Banken voelen veel druk om bij te dragen aan het herstel van de economie. Deze crisis willen ze een deel van de oplossing zijn en niet een deel van het probleem. Banken zijn bereid om te investeren, echter wel specifiek in bedrijven met de juiste visie, goed leiderschap en waarvan zij denken dat het bedrijf een goede overlevingskans heeft, oftewel de winnaars.

“Winnaars en verliezers zijn er niet alleen in tijden van crisis”

Om een winnaar te zijn moet je de juiste keuzes maken op het juiste moment. Ook in normale tijden zijn er winnaar en verliezers, maar nu zorgt de crisis voor een versnelling en een verhoging van benodigde impactvolle aanpassingen aan de huidige situatie. Waar een organisatie eerst tien jaar de tijd had voor dezelfde hoeveelheid keuzes en veranderingen, hebben ze nu slechts één of twee jaar de tijd. Zo komt er snel een duidelijke scheiding tussen winnaars en verliezers.

“Gebruik de steun voor duurzame optimalisatie van je businessmodel”

De grote uitdaging is dan ook om de steun die je als organisatie krijgt niet als wachtgeld te gebruiken maar in te zetten voor duurzame innovatie van je businessmodel. Denk aan het inspelen op blijvende verandering in consumentenbehoefte, het heruitvinden van toegevoegde waarde, digitalisering en efficiency, duurzaamheid, inclusiviteit en zekerstelling van de supplychain door samenwerking met partners binnen Europa. Innovatie is het tipping point voor succes waar de leider vandaag de dag mee bezig moet zijn.

 

Reactie verzenden