Selecteer een pagina

Leiderschap in tijden van crisis

door | jul 1, 2020 | Alle, Sessies, Mensen en leiderschap, Thema's, Wave 1, 18 juni | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

Leiderschap wordt in tijden van corona extreem en vooral ook op andere manieren getest. Corona brengt diverse uitdagingen met zich mee waar je als leider op moet anticiperen. In tijden van crisis is het daarom belangrijk om flexibel, wendbaar en weerbaar te zijn. Als leider en als organisatie. Bovenal is het belangrijk om echt menselijk te zijn en ruimte te geven aan de vele emoties, die spelen in deze stressvolle tijd. 

Blijf in je kracht en zorg dat collega’s dat ook blijven. Spreek vanuit je hart en toon kwetsbaarheid. Betrek collega’s bij de organisatie en de situatie. Laat zien wat je drijfveren zijn en waar je mee bezig bent. Je merkt dat hier echt een doorbraak in plaats vindt. Vooral in Europese organisaties en ook bij een aantal multinationals zien we dit. Er  is vaak meer oog voor een bredere groep van stakeholders dan alleen voor de shareholders. Waardecreatie wordt breder dan alleen economische waarde.

“Verbind in onzekere tijden”

Als leider moet je de rots in de branding zijn, die zijn mensen geruststelt, blijft verbinden en het voorbeeld geeft. Een voorbeeld moet men niet alleen geven maar ook zijn. Mensen doen niet zozeer wat je zegt, ze doen wat jij doet.

Sommige organisaties zijn gedwongen om  met de juiste maatregelen op locatie te werken. Dit kan collega’s onrustig maken. Is het echt wel veilig om door te werken op locatie? Ook hier is het als leider belangrijk om goed naar collega’s te luisteren, ruimte te geven om te doen wat goed voelt en te ondersteunen. Wanneer collega’s het lastig blijven vinden om (terug) naar kantoor te gaan is het van belang om het gesprek met elkaar aan te gaan, te blijven praten en te ontdekken waar de werkelijke bezwaren liggen. Toon interesse in de achtergronden van het bezwaar en doe een beroep op redelijkheid. Uiteindelijk moet je samen een passend antwoord vinden en tot elkaar komen.

“Interpersoonlijke communicatie is essentieel ”

Een interpersoonlijke manier van elkaar zien en een praatje maken is niet meer zo makkelijk als voorheen. Mensen zijn gestopt met reizen, met op kantoor werken en ontmoeten elkaar niet of nauwelijks. Dit vergt aanpassing in de manier van leiding geven. Als leider moet je daarbij op zoek naar een nieuwe balans tussen formeel en informeel contact. Op een klein scherm is het lastig te zien hoe iemand zich voelt of welke persoonlijke aspecten een rol spelen. Tegelijkertijd kijk je elkaar via MS Teams of ZOOM ook wel weer ‘recht in de ogen’, vaak nog meer dan in een ‘normale’ setting. Je kan elkaar ook makkelijker observeren. Om echt te weten hoe de ander erin zit moet je doorvragen en zorgen dat alle aspecten op tafel komen om er achter te komen wat er werkelijk in het hoofd van je collega speelt. De uitdaging is om de kwaliteit van de contact momenten die je hebt zo hoog mogelijk te maken. Neem de tijd en ben er met volledige aandacht bij.

 “Contact momenten moet je bewust organiseren”

Het kan veel tijd en energie kosten om als leider iedereen de persoonlijke aandacht te geven die men nodig heeft. Waar het eerder gebruikelijk was om een groep toe te spreken of om een rondje door het kantoor te lopen en letterlijk te zien en te voelen wat er hand was, moet je nu iedere collega afzonderlijk opbellen. Het vraagt een hele nieuwe manier van organiseren van de energiebalans tussen werk en privé. Niet alleen de werkgesprekken maar ook de informele contacten moeten nu bewust georganiseerd worden. Voor elke werknemer, team of organisatie heeft het thuiswerken een andere impact. Waar de ene werknemer geen negatieve gevolgen ervaart van het thuis werken of al langer gewend is om thuis te werken, raakt een ander wellicht in paniek waar het werk onder kan lijden. Dat het thuiswerken niet bij iedereen efficiënt verloopt kan meerdere redenen hebben, bijvoorbeeld gebrek aan structuur en regelmaat, veel afleiding thuis of eenzaamheid. Als leider is het belangrijk om hier bewust van te zijn en te blijven communiceren.

 

Reactie verzenden