Selecteer een pagina

Het gedrag en vertrouwen van de consument

door | jul 1, 2020 | Alle, Sessies, Business trends, Thema's, Wave 1, 24 juni | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

De consument bepaalt hoe het verder gaat met de economie. Heeft de consument vertrouwen in de economie dan blijft de consumptie op peil. Wanneer dit niet het geval is en men meer op uitgaves gaat letten, dan zal de consumptie afnemen.

“Het consumentenvertrouwen is essentieel voor succes”

In de afgelopen maanden is het vertrouwen enorm gedaald, maar nu ook weer redelijk snel en hard aan het stijgen. De komende jaren zullen we zien, dat het consumentenvertrouwen volatieler gaat zijn dan ooit tevoren. Wanneer de angst voor een tweede golf op de loer ligt, zal ook het consumentenvertrouwen dalen.

“Het veranderende gedrag van consumenten is mogelijk blijvend”

De afgelopen maanden waren veel fysieke winkels tijdelijk gesloten en was het alleen mogelijk om online te kopen. Nu de grootste crisis afgelopen is, zie je dat veel winkels de deuren weer openen en met de juiste maatregelen de klanten met open armen ontvangen. Wat opvalt is dat het gedrag van consumenten wel degelijk anders lijkt dan voor de crisis.

Waar eerst veel werd gekocht op typische momenten zoals de weekenden, koopt men nu juist op andere tijdstippen. Daar komt bij dat het aantal klanten is afgenomen, maar dat zij wel gerichter shoppen. Ze weten wat ze nodig hebben, waarvoor ze komen en de bestedingen zijn doorgaans hoger.

Doordat de drukke momenten worden vermeden en er nog steeds onzekerheid leeft bij consumenten zal de omzet van de winkels voor veel organisaties waarschijnlijk blijven hangen rond 90% van de omzet voor de crisis. Zolang de corona maatregelen nog gelden en hiermee ook de veranderde houding van de consument blijft bestaan, gaat het voor organisaties lastig worden om binnen hetzelfde model terug te komen op het oude niveau.

 

Reactie verzenden