Selecteer een pagina

Crisismanagement met een blik op de toekomst

door | jun 22, 2020 | Alle, Sessies, Thema's, Wave 1, Strategie, 12 juni | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

Dat voor veel bedrijven het heftigste crisismanagement afgelopen is, betekent niet dat de uitdagingen verholpen zijn. Nu is bijvoorbeeld de vraag hoe organisaties weer corona proof aan het werk kunnen. Gaan mensen weer naar kantoor en zo ja, hoe komen ze daar? Wordt het openbaar vervoer niet te veel belast en is het veilig voor mensen om het OV te nemen? Hoe gaat het kantoor ingericht worden op de anderhalvemeter samenleving, en hoe breng je mensen samen in deze kantoorinrichting?

Er zijn nog veel uitdagingen en tegelijkertijd zijn we, ondanks dat het echte crisismanagement voorbij is, nog veel in het hier en nu bezig. Aan de ene kant aandacht voor het moment van de dag en aan de andere kant oog hebben voor de toekomst.

Nooit eerder zijn de kenmerken flexibiliteit, wendbaarheid en weerbaarheid zo belangrijk geweest. Welke beslissingen nemen we, voor nu en daarmee ook voor de toekomst. Er is een aantal aspecten die we mee moeten nemen in de beslissingen die we nu maken, die ook direct of indirect gevolgen hebben voor de toekomst.

“Leer van het verleden en wees voorbereid op de onvoorspelbare toekomst”

Er is voor veel organisaties een hele andere kijk gekomen op de oude manier van werken. Welke veranderingen binnen deze elementen nemen we mee voor in de toekomst? Hoe speel je hiermee in op de toekomst, ook omdat er wellicht een kans bestaat op een tweede golf of een andere, soortgelijke situatie. Je moet hierop voorbereid zijn, anders is de impact van zo’n tweede golf alleen maar groter.

De kunst voor organisaties zit in de voorbereiding en het uitdenken van meerdere scenario’s, om zo de impact van corona beter te kunnen beheersen.

“Met mooie praatjes kom je niet meer weg!”

Naast een andere manier van werken hebben organisaties nog harder dan hiervoor een moreel kompas nodig. Met mooie praatjes ben je er niet. Bewust bezig zijn met corporate responsibility, rekening houden met de trends en het daadwerkelijk toepassen van veranderingen zijn essentieel.

Wat betreft de invloedrijke trends van deze tijd heeft digitalisering door de crisis een enorme versnelling gekregen. Door de fundamentele verandering die de technologie teweegbrengt, gaan digitalisering en innovatie in sneltreinvaart. Oudere leiders zijn hierin veelal afhankelijk van de jongere generaties. Niet alleen de diversiteit tussen jong en oud, maar ook tussen man en vrouw begint een steeds belangrijkere rol te spelen. Zo situaties in de media zorgen ook voor een versnelling in deze discussie. Tegelijkertijd zijn er nog grote stappen te zetten.

Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema om op voort te bouwen en mee te nemen op weg naar de toekomst. Dat terwijl de huidige operatie soms wel het tegenovergestelde laat zien. Veel maatregelen staan haaks op de duurzame oplossingen van de toekomst. Denk aan alle wegwerp mondkapjes en plastic handschoenen die eenmalig gebruikt worden en aan het feit, dat mensen nu van het openbaar vervoer terug de auto ingaan.

“Het continue aanpassen van je portofolio op de veranderende situatie”

En wat moet je doen met je product-markt combinaties. Verschuivingen in consumenten behoeften en in waardenketens kunnen ineens de huidige product-markt combinaties van de organisatie in een totaal ander daglicht zetten. Er zijn bedrijven die nu de luwte en de recente ervaringen gebruiken om de product-markt combinaties en hun rol en toegevoegde waarde hierin te herzien. Tegelijkertijd blijken er veel bedrijven te zijn waar men het wel benoemt maar er niet echt invulling aan geeft.

En wat te doen met het portofolio? Is dit toekomstbestendig of is er een verandering gaande in de vraag van de consument, of stelt de situatie met corona andere eisen? Het portofolio van een organisatie zal zich in dat geval moeten aanpassen. Bij sommige organisaties zal dit resulteren in een verschuiving en mogelijk in uitbreiding of krimp. Je moet als organisatie continu meebewegen met de verandering en daar je portfolio op aanpassen.

Reactie verzenden