Selecteer een pagina

Wat worden de vitale sectoren?

door | jun 8, 2020 | Alle, Sessies, Thema's, Wave 1, Common Ground, 28 mei | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

De Corona crisis pakt per sector en per bedrijf heel verschillend uit. Er zijn bedrijven waar de omzetten ook of juist ‘de pan uit groeien’. Er zijn organisaties die aanvankelijk grote omzetverliezen zagen en nu relatief snel aan het herstellen zijn. Wat er met het consumentengedrag precies zal gaan gebeuren is nog onzeker. Voor organisaties in bijvoorbeeld het onderwijs zijn de uitdagingen weer heel anders. Staat ons een grote herijking te wachten, waarbij veel bedrijven en organisaties zullen worden omgevormd of zullen verdwijnen? Wat worden dan straks de vitale sectoren? Er is een enorm verschil in aanpak en wijze van aanpassen te constateren tussen organisaties, die strak worden aangestuurd volgens het Amerikaanse/Angelsaksische model van ‘Shareholder Value’ en organisaties die werken vanuit het “Rijnlandse model”, gebaseerd op ‘Stakeholder Value’. Wanneer veel bedrijven en organisaties omvallen, welke sociaal maatschappelijke reactie is daar dan op te verwachten? Er is nu tijdelijk sprake van meer regelgeving en overheidssteun. Er wordt nu 750 miljard aan steun in de Europese economie gestort. Kunnen we die ooit terugverdienen? De grote vraag en uitdaging is hoe we deze problemen op gaan lossen. Problemen, zoals het steeds verder oplopende schuldenvraagstuk, die er in feite voor de Coronacrisis ook al waren. Het gaat niet meer alleen om de problemen van de korte termijn, maar juist ook om de lange termijn uitdagingen, die moeten bijdragen aan een duurzame samenleving. Hoe gaan we ons in deze tijd voorbereiden op vraagstukken rondom inkomensverdeling, gelijkheid en groei? Hoe kunnen we mensen mobiliseren om naar de toekomst te kijken en te bouwen aan een nieuwe duurzame werkelijkheid? We zullen als samenleving met elkaar invulling dienen te geven aan het ontwikkelen en het vinden van nieuwe “Common Ground”.

“Elke uitdaging speelt binnen de context van het grotere geheel”

Uitdagingen kunnen niet ‘ieder voor zich’ en ‘los van elkaar worden opgelost. Wanneer bijvoorbeeld onderwijsinstellingen aanpassingen doen, dan heeft dat onmiddellijk invloed op het openbaar vervoer.

Veel verschillen ontstaan doordat de ontwikkelingen en de regelgeving per land verschillen. Hoe kunnen we voorspellen hoe de consumenten zich gaan gedragen. Komen er uiteindelijk weer net zoveel mensen als voor de crisis en kopen ze per bezoek straks weer net zoveel producten als eerst en hoe gaan we hierop inspelen in de toekomst?

Reactie verzenden