Selecteer een pagina

Nog beter voorbereid en wendbaar voor blijvende verandering

door | jun 2, 2020 | Alle, Sessies, Thema's, Wave 1, Strategie, 15 en 27 mei | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

Gegeven de onzekerheden is het zoeken naar goed doordachte, duurzame proposities, die beter bestand zijn tegen verandering. Risico’s moeten zo zorgvuldig mogelijk worden bepaald en worden gespreid.

“Blijf werken vanuit de kracht van de organisatie”

Blijf als organisatie dichtbij jezelf, blijf innoveren gebaseerd op de eigen kracht. Dit betekent juist niet gewoon doen waar de organisatie al mee bezig was, maar teruggaan naar de kern, naar de Purpose van de organisatie. Om van daaruit opnieuw naar het businessmodel van de organisatie te kijken. Maak een keuzepalet en ga op zoek naar een goed werkend model en de logica daarachter.

Welke producten zijn in welke markten haalbaar, welke product-markt combinaties worden nu de juiste voor de organisatie? Sommige product markt combinaties lijken beter bestand tegen algemene marktdalingen.

“De organisatie als spot in een netwerk”

De huidige crisis heeft in veel gevallen de waardeketen veranderd en daarbij ook de positie van de organisatie in de keten. Veel (internationale) ketens ondervinden onderbrekingen, waardoor de normale bedrijfsprocessen niet voltooid kunnen worden.

Door meer open samenwerkingsverbanden aan te gaan en door te werken met verschillende toeleveranciers en afnemers ontstaan nieuwe netwerken. De kracht van het netwerk binnen de supply-chain zorgt ervoor dat er meerdere connecties zijn om een relatie mee op te bouwen.

Combineer en verdeel taken tussen teams binnen de organisatie om zo continuïteit te borgen. Eén team blijft zich focussen op de organisatie en het gaande houden van de bijbehorende zaken. Een team kan zich focussen op korte termijn interventies en een team kan zich met de nodige inspiratie en creativiteit focussen op de structurele innovatie om voorbereid te zijn voor de toekomst. Communicatie van en tussen die teams is essentieel om het gezamenlijk belang voorop te stellen en onzekerheid en wantrouwen te voorkomen. Voorkom informatieachterstand. Wanneer mensen worden verrast worden door een onverwachtse mededeling, rijst meteen de vraag of er nog meer aan de hand is.

“Wendbaarheid helpt om makkelijk te anticiperen”

Zoals gezegd, wordt weerbaarheid en wendbaarheid steeds belangrijker. Er zijn drie aspecten genoemd voor wendbaarheid;

  • Bestaande producten en diensten in nieuwe of andere kanalen kunnen aanbieden, b.v. van fysiek naar online.
  • Bestaande infrastructuren voor een andere productgroep of dienst kunnen gebruiken
  • De bestaande productgroep of dienst kunnen leveren in een andere vorm, bijvoorbeeld leasing-constructies in plaats van koop.

Bewaak tegelijkertijd de nodige vrijheidsgraden. Zo kan het verstandiger zijn een korte termijn opportunity of aangeboden regeling niet te gebruiken om flexibel te blijven in de keuzevrijheid die je als organisatie wilt houden.

 

Reactie verzenden