Selecteer een pagina

Financials; Cash is king

door | apr 24, 2020 | Alle, Sessies, Thema's, Financiën, Wave 1, 7 - 17 april | 0 Reacties

Bookmark(0)

No account yet? Register

De overlevingsmodus wordt geactiveerd, maar wat houdt dat in? Problemen zitten enerzijds in het wegvallen van omzet en anderzijds in liquiditeit.

Als het mis is keldert de omzet, maar blijven de kosten bestaan. Een buffer verdampt op dat moment zeer snel. Deze zijn over het algemeen gesized op tijdelijk minder winst of zelfs verlies, maar volledig wegvallen van omzet is van een andere orde. Dit zal een deel van de bedrijven binnenkort opbreken.

Liquiditeit is een ander issue. Ook gezonde bedrijven kunnen ermee te maken krijgen dat debiteuren niet of later betalen. Hoe gezond het bedrijf ook is, cash is noodzakelijk om in business te blijven. Afwegingen worden gemaakt over de financieringsmogelijkheden die de overheid en banken bieden.

Werktijdverkorting, het laten gaan of juist het aannemen van flexibele schil en key players zijn thema’s die telkens weer naar boven komen als het gaat om het overleven.

“Continu financiële scenario’s herijken”

De financiële plannen verschillen van bedrijf tot bedrijf. Ze hangen sterk af van branche en visie. Hoe snel het herstel komt en verloopt is de grote vraag. Niemand heeft een glazen bol maar beeldvorming bij de toekomst is wel noodzakelijk om als uitgangspunt te kunnen nemen voor de financiële planning.

Er zijn organisaties die alle plannen volledig bijstellen en er zijn organisaties die normaal doorplannen en dan voor de crisis corrigeren. Dit houdt scherpte op de reguliere bedrijfsvoering en stelt de organisatie in staat scherp te sturen bij verlenging van de crisisperiode of juist herstel. Het maakt ook expliciet wat de impact van de crisis precies is. Over één ding is men het in ieder geval eens, cash management is nu belangrijker dan accounting.

Het vertrouwen in banken is vooralsnog niet erg hoog. Contact verloopt moeizaam en het ontbreekt aan proactief meedenken over hoe zij organisaties helpen. Vooral start- en scale-up’s hebben het van de ene op de andere dag moeilijk. Zeker voor deze groep is het nog onduidelijk of en hoe banken en noodfondsen hen gaan helpen.

Juist wanneer het nodig is verwacht men van de banken niet veel steun. Banken worden niet als partner beschouwd, men heeft het idee dat ze vooral strategisch kiezen wat ze wel en niet financieren. Vandaar dat sommige ondernemers zich oriënteren op bijvoorbeeld verzekeringen van grote klanten.

De maatregelen van de overheid bieden wel steun; met de aanvraag van financiële hulp proberen veel ondernemingen hun talent binnen te houden. Er is enigszins begrip voor het laten gaan van de flexibele schil, maar het zal voor een deel van de mensen hard aankomen. Dat is pijnlijk voor die mensen en het straalt af op het imago van het bedrijf.

“Ondernemingen proberen key players bij zich te houden, ook al is dat wellicht in een andere rol”

Het is ook cruciaal de belangrijke key players aangehaakt te houden bij de organisatie. Kennis, expertise en ervaring zijn weer hard nodig in tijden van herstel. Men zoekt waar nodig alternatieve rollen voor mensen, bijvoorbeeld in business development en relatiemanagement. Als het niet anders kan dan mensen te laten gaan, zoekt men naar alternatieven om mensen wel aan zich te binden. Dit kan na een paar maanden heel waardevol zijn voor het herstel.

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Graag horen we uw gedachten, geef hier uw reactie.x
()
x