Selecteer een pagina

Duurzaam innoveren

door | okt 16, 2020 | Alle, Sessies, 4 sept, Thema's, Wave 1, Strategie | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

Structurele zaken als duurzaamheid en lange termijn denken lagen even stil. De operatie werd vrij makkelijk opgepakt, maar naar de toekomst kijken blijkt lastiger.

“We stonden even stil maar kijken weer vooruit”

Als mensen niet op kantoor kunnen komen heb je het minder snel over de structurelere ontwikkelingen. De cirkel van mensen wordt kleiner en mensen die niet in de teams meeting zitten vallen buiten beeld.

De vraag is dan ook hoe we de toekomst ‘agenderen’ en daar echt over nadenken.

Inmiddels vinden organisaties in ieder geval weer tijd om weer vooruit te kijken. Het hangt nu ook op leiderschap om de ruimte die er komt daadwerkelijk te gebruiken. Uit de operatie stappen en de helikopter view nemen. Met oog op de toekomst en het lef hebben om door te pakken op het innoveren van propositie en werkwijze.

Zo gaat men opnieuw nadenken over de ‘purpose’ van de organisatie. In de nieuwe context wordt dat al snel gekoppeld aan de versterkte focus op maatschappelijke verantwoordelijkheden. In de eerste instantie denken organisaties bij verduurzaming aan korte termijn acties, zoals iets goed doen voor de zorg of tijdelijk in een gat springen van producten die op dat moment nodig zijn.

Als het gaat om fundamentele en structurele aanpassingen van het bedrijfsmodel dan blijkt dat nog best spannend te zijn.

“Echt maatschappelijk verantwoord denken is nog best een uitdaging”

We hadden het al vaak over duurzaamheid en inclusiviteit maar voor veel producten/diensten en daarmee organisaties stond écht ‘maatschappelijk verantwoord’ niet werkelijk centraal en dan is het zoeken naar de juiste wending. Vanuit dat perspectief is het een mooie challenge, inspireert het, en kom je op vernieuwende ideeën.

We kunnen dingen veel menselijker maken. Vooral grote organisaties focussen nog te veel op de verkoop van producten in plaats van op het leveren van diensten. Wanneer materialen schaarser zijn, is hergebruik belangrijker. We zullen meer gaan doen met minder grondstoffen, dat biedt ruimte voor nieuwe servicemodellen.

“Dichter bij de mens blijven”

Alleen al door dichter bij de mens en hun behoeften te blijven, zowel van klanten als collega’s, ga je anders nadenken over de waarde van je propositie en hoe je die propositie realiseert. Het biedt inspiratie voor vernieuwing en de mogelijkheid om daarop een sluitend verdienmodel te kunnen maken, dat toekomstbestendig is. Zo is bijvoorbeeld de bewustwording over de noodzaak van vitaliteit en meer bewegen de laatste jaren sterk toegenomen. Echter, ten gevolge van de Coronamaatregelen is het openen van sportscholen en het daar respecteren van afstand niet gemakkelijk. Hoe kunnen daar oplossingen voor komen? Ondanks dat de behoefte alleen maar groter wordt, zijn ook de mogelijkheden voor sociale ontmoeting nog steeds beperkt.

“Beweging omarmen en een andere invulling geven”

Voor deze vraagstukken moeten we creatieve oplossingen verzinnen. Daar ligt de toekomst. In veel diensten is de maatschappelijke rol alleen maar duidelijker is geworden.

Wat is onze rol in de maatschappij en hoe kunnen we daar de schouders onder zetten. Denk daarbij vanuit doelgroep en behoeften en heroverweeg je rol en positie in de maatschappij en in de waardeketen. De eerste voorbeelden worden al genoemd. Zo gaat men met werkgroepen aan de slag op het thema duurzaamheid. Wat blijkt, … de energie gaat stromen en duurzaamheid krijgt al snel een breder en integraal perspectief.

Het is niet alleen de propositie waar men mee bezig is maar ook de manier waarop deze wordt gerealiseerd. Zo komt er op dit moment ook meer aandacht voor onderwerpen als het coöperatie recht. Men is duidelijk op zoek naar nieuwe businessmodellen en samenwerkingsvormen.

 

 

Reactie verzenden