Selecteer een pagina

LEIDERSCHAP

De pallet van leiderschapsactiviteiten en omgaan met complexiteit

Als leiders zijn we vandaag de dag continu aan het schakelen in een zeer complexe omgeving. Je moet financieel gezien de crisis bestrijden en tegelijkertijd moet je een luisterend oor bieden voor collega’s. Het is de kunst om extreem menselijk en persoonlijk te zijn. Mensen hebben behoefte aan leiders die en perspectief bieden en warmte uitstralen.

Het is belangrijk om benaderbaar te zijn voor alle lagen van de organisatie. De transparantie, openheid en een stukje persoonlijke kwetsbaarheid biedt werknemers vertrouwen en veiligheid. Zorg dat je oprecht bent, handel ook naar wat je zegt en wat je doet. Walk the talk, wees een voorbeeldfunctie.

Waar voorheen de focus lag op het sturen op resultaat en wellicht een beetje proces zien we nu de omkeer naar de focus op het sturen op gedrag. Het resultaat is namelijk een gevolg dat voorkomt uit gedrag en proces. Door op gedrag te sturen kun je het resultaat beïnvloeden. Als leider geeft je mensen meer handvaten en creëer je meerwaarde door meer de focus te leggen op gedrag. Wat voor gedrag verwacht ik van jullie en welk gedrag kan je van mij verwachten. Hierdoor ontstaat er meer diepgang in het gesprek en blijven leiders meer bij hun eigen waardes en de waardes voor bedrijf.

Doordat de complexiteit buiten het bedrijf vergroot is wordt er een groter bewustzijn gevraagd van de organisatie. Oplossingen voor complexe problemen creëer je alleen door vragen te stellen. Breder te denken in dezelfde context en rekening te houden met nieuwe technologieën. Richt je niet alleen op het maken van winst maar richt je op mensen, planeet en winst om duurzame oplossingen te genereren.

 

Behoud en doorontwikkeling van organisatiecultuur

De organisatiecultuur is de gemeenschappelijke deler die een organisatie kenmerkt. De normen en waarden die je als een organisatie samen naleeft en uitdraagt. Binnen de organisatiecultuur heb je gezamenlijke kernwaarden, en complementaire competenties. Digitale verbinding, betrokkenheid en informele interactie is essentieel voor een organisatie om de cultuur, de motivatie en de teamgeest te behouden.

Wanneer je de purpose en de cultuur van het bedrijf koppelt aan de purpose van de werknemer help je de werknemers om hun purpose binnen de organisatie te vinden. Je maakt de vertaalslag van het doel van de onderneming naar een persoonlijk doel. Werknemers krijgen meer energie, dragen de organisatie uit, zijn enthousiaster, nemen meer verantwoordelijkheid en blijven meer gemotiveerd en betrokken bij de organisatie. Hierbij is het essentieel dat je een veilige omgeving voor ze creëert waardoor ze werkelijk hun doel gelinkt aan de organisatie kunnen vinden en ze zichzelf kunnen zijn. Een veilige omgeving is een omgeving waarin je fouten kan maken en waarin je kan groeien.

 

Verbinden en interacteren

Met COVID is er een hoop complexiteit bij gekomen over wat de omstandigheden naar collega’s en klanten toe. Onzekerheden en emoties leven op en als leider moet je de verbinding zien te krijgen. Als leider zal je bijvoorbeeld stijl flexibiliteit aan de dag moeten leggen om zo in gesprek te blijven met de klant en collega’s. Daarnaast is het essentieel om heel duidelijk te zijn in je communicatie en ruimte bieden voor gesprek om de onrust bij werknemers een plekje te geven of zelfs weg te nemen. Hiermee creëer je veerkracht bij zowel de werknemers als klanten.

Vandaag de dag hebben medewerkers zekerheden nodig, die zekerheden krijgen ze doordat ze vertrouwen hebben in hun leider. Als ze geen vertrouwen hebben gaan ze ook niet lopen. Geef ze als leider juist in deze periode de zekerheid dat je ze vertrouwt en dat ze vrij zijn om zelf te kunnen handelen. Door werknemers vrij te laten komt er intrinsieke motivatie en creativiteit vrij die de organisatie vooruithelpen. Laat ze vrij en luister naar je werknemers. Als je niet wil luisteren naar de jeugd van morgen zit je met je verleden in het heden.

Nieuwe leiders moet leren hoe communicatie en de belevingswereld van andere werkt. Wat voor patronen gebruikt iemand en hoe kan je daar het beste op aansluiten. Weten leiders wat er binnen in mensen gebeurt. Leiders die leren communiceren en hoe dat systeem binnen in de mens werkt zullen de beste resultaten boeken.

Als leider moet je continu, ook op informeel gebied, op de hoogte zijn en weten wat er speelt in het werk en leven van de mensen aan wie je leidinggeeft. Ga uit van het individu en zet de persoon zelf centraal, pas de human-centric approach toe. Zorg dat je er continu actief mee bezig bent hoe je iemand kunt helpen. Wel is het belangrijk dat je dit niet doet omdat “het moet” maar dat je het doet omdat het een authentieke drive vanuit jezelf is.  

 

Organizational learning

Organisatorisch leren is het proces van het creëren, behouden en overdragen van kennis binnen een organisatie. Deze kennis is breed en omvat elk onderwerp dat belangrijk is voor de organisatie en dat een organisatie beter zou kunnen maken. Het biedt de organisatie de kans om te leren van het verleden en het heden om hierdoor vervolgens beter in te kunnen spelen op de toekomst.

 

Toezicht houden tijdens en na COVID

Voor COVID waren we meer gewend om hiërarchisch te werken, die tijd is nu voorbij. De hiërarchie is voor een deel verdwenen en is het nu veel meer dat we alles samen met elkaar moeten doen. Laat het idee los dat er een hiërarchische controle bestond. Zie de structuur van een organisatie meer als diverse netwerken zoals een economisch ecosysteem bestaande uit cellen. Op deze manier creëer je de vrijheid voor je werknemers om te doen waar ze goed in zijn. Geef werknemers de vrijheid die je zelf als leider ook zou willen. Het moet duidelijk zijn wat je wilt van ze, maar niet hoe ze het moeten doen. De focus zal liggen op het leiden van een netwerk. Het enige wat je als leider moet doen, is het zetten van een stip op de horizon, geven van kaders en ondersteunen waar nodig zodat alle neuzen dezelfde richting op staan binnen de organisatie.

 

 

Heeft u vragen of ideeën betreft 'Common Ground' ...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Graag horen we uw gedachten, geef hier uw reactie.x
()
x