Selecteer een pagina

Common Ground

 

Beginning with the end in mind

Samenleving, saamhorigheid, solidariteit en zorg voor de samenleving

Om samen door een crisis heen te komen en ook de werkelijke onderliggende problemen aan te pakken is het belangrijk om verbinding te zoeken en aan te gaan met elkaar om zo de solidariteit en de gemeenschappelijke factor van een samenleving te vinden. Focus op en stimuleer menselijke samenhorigheid en de positieve menselijke elementen om in tijden van chaos en crisis de mens in staat te stellen om het nieuwe normaal te vinden. De saamhorigheid zit met name in de ambitie die we samen waar willen maken, wat we willen bereiken en wat we met iedereen nastreven. De guldenmiddenweg is misschien wel de beste methode om te bepalen hoe je bij het bereiken van je ambities komt. Om niet extreem te denken, niet te veel te willen in één keer, maar stapje voor stapje dichter bij de gezamenlijke ambitie te komen.

Echter is de gezamenlijke ambitie maar een stukje van de oplossing in deze tijd. Het gevoel van solidariteit verdwijnt steeds meer door de langdurige fysieke afstand die gecreëerd is. De organisatie zal de gezamenlijke ambitie nodig hebben om met zijn allen in dezelfde flow te acteren, hiervan uit te handelen en de cultuur van de organisatie te behouden of weer op te bouwen. Boven dit alles staat echter de oprechte verbinding met elkaar, welke cruciaal is om te creëren en te waarborgen. Alleen middels verbinding krijg je de organisatie mee met de veranderingen in de wereld en houd je tegelijkertijd de normen en waarden hoog. 

Duurzaamheid bij consumenten en als integraal onderdeel van het businessmodel

Duurzaamheid integreren in je organisatie zorgt niet alleen voor bewustwording en een positiever imago, het zorgt ook werkelijk voor een betere organisatie met betere bedrijfsresultaten. Juist door met duurzaamheid bezig te zijn en deze te verankeren in je langetermijnstrategie is het mogelijk om beter en sterker uit de crisis te komen. Duurzaamheid echt verankeren binnen je organisatie kan ingrijpende veranderingen teweegbrengen. Het moet komen vanuit normen en waarden én tegelijkertijd onderdeel uitmaken van het verdienmodel. Het mag en moet bijdragen aan rendement, anders is het geen duurzame oplossing in de competitieve omgeving.

Duurzaamheid komt ondertussen vanuit alle hoeken. De consument legt het op, medewerkers verwachten het van hun werkgever, de overheid dwingt het af en ga zo maar door. Tegelijkertijd is duurzaamheid iets wat je niet moet doen doordat het moet, maar waar je in gelooft. Hier extra gewicht aan hangen of druk op zetten moet komen vanuit goed ondernemerschap. Kennis, samenwerken en creatief zijn.

Onder andere om deze reden zie je dat de ideologie van een organisatie steeds belangrijker wordt bij de verbinding van een persoon aan een organisatie. Het draait niet alleen meer om de arbeidsvoorwaarden en het salaris wat tegenover de werkzaamheden staat, maar juist de ideologie van een organisatie zorgt voor de bindende factor. De verbinding die mensen zoeken, zeker in tijden van crisis, zoeken zij in een gezamenlijke visie, purpose en ideologie binnen een organisatie.  

Diversiteit en inclusiviteit

Diversiteit en inclusie zijn als het ware twee uiterste van dezelfde as, het zijn complementaire zaken. De wereld wordt steeds meer divers en individueler en tegenover deze differentiatie staat integratie. Inclusie is het vermogen om steeds meer differentiatie te kunnen integreren. Diversiteit levert potentie, daaruit haal je de verschillende inzichten, eigenschappen en vaardigheden en inclusie is de manier om dit bij elkaar te brengen en zo te verzilveren. Juist de combinatie levert het rijke resultaat. De combinatie geeft extra kracht aan de organisatie. Echter wanneer het niet lukt om deze diversiteit te integreren ontstaat er polarisatie.

Naast de ‘zachte’ waarde die Diversiteit en Inclusie hebben voor de organisatie, heeft, omdat medewerkers meer trots en kwaliteit van leven ervaren in dergelijke omgevingen, blijkt uit diverse benchmarks ook de grote economische/financiële waarde voor de organisatie: inclusieve organisaties tonen simpelweg betere resultaten.

Partnership en samenwerking

Een andere belangrijke factor is samenwerking. Ontdek nieuwe mogelijkheden met betrekking tot samenwerking. Samen sta je sterker. Samenwerken kan samen met je klant. Op deze manier kan je direct inspelen op de behoeften van de klant. Samenwerken kan ook samen met organisaties binnen dezelfde sector. Vaak zien we hen als “de concurrenten”, echter kijk goed wie daadwerkelijk die concurrent is. In dit digitale tijdperk zijn je concurrenten niet meer de organisaties naast je in de sector. Het zijn vaak partijen die van elders komen en in één klap je business overnemen. Je kan wellicht samenwerken met spelers binnen je sector om het nieuwe gezamenlijke competitieve veld te bepalen. Zoek samen met partners naar een gedeelde vijand of een gedeeld probleem. Geef de klant hierin een rol en speel in op de klantbehoeftes van overmorgen.

Samenwerking is ook samenwerken over organisaties en landen heen en solidariteit over generaties zal nodig zijn om op zoek te gaan naar het vinden van nieuwe synergie tussen de verschillende onderdelen van de maatschappij, of dit nu gaat om zorg en welzijn, of om techniek, economie en (inter)-nationale samenwerking. We zullen over organisatie en landsgrenzen heen moeten kijken.

Vertrouwen is het key woord in een goede samenwerking. Het is onmisbaar om duurzame relaties aan te gaan. Vertrouwen komt door eerlijkheid en neemt af als er geen bereidheid bestaat bij mensen om verantwoording af te leggen waarom je dingen hebt gedaan of waarom je dingen doet. Vertrouwen is een manier van communiceren en komt wederzijds.

Spiritueel leiderschap

Van leiders die het verschil moeten gaan maken wordt steeds meer bewustzijn en extreme menselijkheid gevraagd. Het draait om aan de ene kant het faciliteren, ondersteunen en laten gebeuren en aan de andere kant het luisteren, begrijpen en verbinden van en met werknemers. Het gaat om motiveren, ieders ziel te verbinden en cultuur te waarborgen. Voeg daden bij woorden en zorg dat de woorden en beloningen dezelfde richting op wijzen.

We zitten in het nu en we zien al de ‘next’ leiderschap, maar tussen nu en de ‘next’ zit eigenlijk nog de ‘new’. Het nieuwe leiderschap, het volgende leiderschap, we voelen dat we moeten veranderen en af moeten stappen van het oude collectieve leiderschap. Het draait om verbinding, transparantie, openheid en co-creatie.

Ik communiceer wat ik belangrijk vind en draag dat uit. We leven niet meer in een tijd van verandering, we leven in verandering van tijden. Van het ene west Europese paradigma naar de andere. Van differentiatie naar integratie. We zien extremen omdat we dat beleven. Ik ben omdat wij zijn.

Heeft u vragen of ideeën betreft 'Common Ground' ...

Reactie verzenden