Selecteer een pagina

Waar ligt de balans

door | dec 4, 2020 | Alle, Sessies, 13 nov, Wave 2, Thema's, Diversiteit en inclusie | 0 Reacties

Bookmark (0)
ClosePlease login

Het streven is tot een goed evenwicht te komen. Echter, bij sommige functies is dat moeilijk. Het is vreemd hoe weinig mensen er op sommige functies solliciteren. De vraag is hoe ver je dan moet gaan.

“Hoe ver moet je gaan?”

Het is niet gemakkelijk en je moet er vaak echt moeite voor doen. Uiteindelijk draagt het sterk bij aan de cultuur en het imago van de organisatie en daarmee ook aan de duurzaamheid van de organisatie. Tegelijkertijd kun je beter niet forceren. Er is niets mis mee als er soms wat ‘scheefheid’ is.

Soms wordt er te veel geforceerd. Dan zit je eigenlijk niet op de goede weg. Het is geen doel op zich maar het moet een beweging zijn rond een intrinsieke motivatie, die bijdraagt aan duurzame resultaten van de organisatie.

“Halen en brengen”

Sommige sectoren tonen structureel een ‘disbalans’ in vraag/aanbod voor wat betreft diversiteit.

Om mensen te vinden moet je vooroordelen loslaten en breed denken. Want hoewel het soms niet direct zo lijkt, blijken de mensen er vaak wel te zijn, maar zijn zij niet altijd gemakkelijk vindbaar of zichtbaar.

Wat is de lange termijn waarde strategie. Het van belang om vanuit de lange termijn waarde strategie echt open te staan voor diversiteit en inclusie. De allerbeste mensen vraagt veel aandacht. Die moet je vaak heel gericht en professioneel zoeken.

Wanneer er echt een structurele disbalans is vergt het recht trekken ook een lange aanloop. Dan kan het net anders dan met opleiding en bewustwording beginnen.

“Je hebt een sneeuwbaleffect nodig”

Echt succesvol zijn op het gebied van Diversiteit en Inclusie, vraagt echt structurele aandacht. Vanuit de praktijk ziet Consultive deze noodzaak. Wanneer je als organisatie scherp hebt waar het je om gaat bij Diversiteit en Inclusie, dan zijn de specialisten op search en leadership services, zoals bij Consultive, met het juiste netwerk, perfect in staat die diversiteit aan mensen te vinden.  

“Zoek op de juiste plek”

Vaak ontbreekt het organisaties aan het juiste netwerk. Er zijn inmiddels echter vele clubs en platforms waar mensen bij elkaar komen rondom deze thema’s. Denk aan de verschillende platforms waar succesvolle vrouwen samenkomen. Dat helpt. Toon op die plekken je belangstelling. Laat daar zien, dat de organisatie er echt voor open staat en ernaar streeft om tot een mooie mix te komen.

Er zijn veel bedrijven die er wel bij varen. Zoals bijvoorbeeld Unilever en Albert Hein. Deze bedrijven weten inmiddels de voordelen van diversiteit te benutten. Al is het maar dat mensen op hun eigen feestdag vrij kunnen zijn en dat andere mensen op dat moment ervoor zorgen, dat de winkel toch openblijft. Deze bedrijven weten er inmiddels meer rendement mee te halen.

Reactie verzenden